Blog DigitalMakers - Transformació Digital, Marketing Digital i Desenvolupament web

Com preparar un calendari amb les campanyes de marketing del teu e-commerce per al 2018

Written by Pasqual Flores | 12/12/2017 08:37:51

Com a responsable de marketing, estàs planificant les campanyes de marketing del teu e-commerce per al 2018? Si és així, t’interessa llegir aquest article.

Com sempre, des de DigitalMakers intentem enfocar cada tema de manera eminentment pràctica. El que pretenem és ajudar els nostres clients a assolir els seus objectius empresarials.

Començarem per definir els aspectes més bàsics per, finalment, explicar com dur a terme cada acció concreta.

Què és una campanya de marketing per a un e-commerce?

A DigitalMakers entenem com a campanya de marketing per a un e-commerce aquell conjunt d’accions relacionades entre si, dirigides a obtenir un mateix objectiu, en un període de temps concret.

Per tant, per engegar qualsevol campanya de marketing per a l’e-commerce de la nostra empresa, abans hem de saber respondre les següents preguntes:

  • Quin és el títol de la campanya.
  • En quina data s’inicia i finalitza la campanya.
  • Quin objectiu perseguim.
  • Quines mètriques ens serviran posteriorment per saber si la campanya ha estat exitosa.
  • A qui va dirigida.
  • De quines accions es compon aquesta campanya.

A mode d’exemple, podem tenir una campanya definida de la següent manera:

  • Títol de la campanya: Promoció blackfriday
  • En quina data s’inicia i finalitza la campanya:
    • Les accions s’inicien el dijous 22/11/2018 a les 16 h, i generem expectació fins a les 23:59 h.
    • El període de vigència dels descomptes comença el dijous 22/11/2018 a les 23:59 h i finalitza el divendres 23/11/2018 a les 23:59 h.
  • Objectiu:
    • Alliberar estocs residuals.
    • Incrementar les vendes en un 20% respecte a la mitjana dels divendres habituals.
  • Definició de les mètriques:
    • Volum absolut de facturació mitjana dels divendres de l’any.
  • A qui va dirigida: A tots els possibles clients potencials. Per tant farem ús de totes les bases de dades existents. Específicament: suscriptors de Mailchimp; tothom que alguna vegada hagi comprat en el nostre e-commerce; seguidors de les xarxes socials (twitter, facebook i instagram).Accions d’aquesta campanya:
    • Acordar referències d’articles i descomptes. Els descomptes únicament estaran vigents les 24 hores del 23/11/2018. Aquelles accions que fem fora d’aquest període són per generar expectació.
    • Banner a la pàgina d’inici del nostre e-commerce, per aconseguir que el primer impacte de qualsevol visitant sigui veure la promoció.
      • El banner s’ha de mostrar durant tot el període de la promoció.
    • Newsletter:
      • S’enviarà el 22/11/2018 a les 16 h i comunicarem que a les 23:59 h s’iniciaran els grans descomptes.
    • Twitter. Definir un post per a cada hora.
    • Faceboook. Definir dos posts per a cada dia.
    • Instagram. Definir un post per dia.

 

 

Per què dur a terme una campanya de marketing per a un e-commerce?

Quan portem a terme campanyes de marketing periòdiques aconseguim principalment dos efectes:

  1. Impactem en els possibles clients interessats. Recordem que per aconseguir una venda com a mínimhem d’impactar-hi 10 vegades.
  2. Fem accions concretes per aconseguir objectius concrets de la campanya.

Quins criteris ha de seguir una bona campanya de marketing?

Des de DigitalMakers, recomanem que la teva campanya de marketing sigui fidel al teu posicionament de marca. És a dir, si la teva marca es distingeix per oferir preus baixos, la campanya realment ha d’oferir preus trencadors respecte a la competència. En cas contrari, podríem provocar un efecte de rebuig.

Què hem d’esperar d’una campanya de marketing?

Ni més ni menys que el hem definit dins dels paràmetres bàsics inicials. Per exemple, no s’hi val comunicar a l’equip que l’objectiu és incrementar les vendes un 20%, i després queixar-nos perquè tot i haver-ho aconseguit només hem obtingut 3 clients nous.

Si s’aconsegueix l’objectiu marcat inicialment, sempre s’ha de considerar un èxit. Per a futures campanyes, podem focalitzar-nos en treballar altres objectius (incrementar tiquet mig, aconseguir clients nous, aconseguir més recurrència dels que ja són clients, etc).

Hem de gestionar les campanyes de la mateixa manera per a tots els sectors? B2C o B2B?

Absolutament no.

Cada sector, cada client, cada marca i, per tant, cada e-commerce tenen una personalitat pròpia i hem d’adaptar els paràmetres a cada cas concret.

Com planificar les campanyes de marketing amb el teu equip humà? Amb quant de temps d’antelació s’ha de preparar el calendari?

L’equip de DigitalMakers sempre recomanem treballar en projectes anuals de 12 mesos prorrogables (és una bona mesura per aconseguir identificar tendències i fins i tot resultats).

Per tant, aconsellem seguir el següent plantejament:

  • Una reunió per planificar els següents 12 mesos a grans titulars, identificant les campanyes que es portaran a terme (per exemple, una per mes).
  • Una reunió prèvia a l’inici de la campanya, per reunir l’equip implicat i definir els paràmetres bàsics. Idealment aquesta reunió es celebra un mes abans de l’inici de la campanya.
  • Una reunió posterior, per mesurar els resultats i identificar punts de millora per a la propera campanya. Idealment aquesta reunió es celebra la mateixa setmana immediatament posterior a la finalització de la campanya.

Calendari e-commerce Espanya – any 2018

A continuació, presentem un calendari base per al mercat espanyol. Abans, com a  responsable de marketing, hauràs de seure amb el teu equip i tractar aquests dos punts:

  1. Escollir quines campanyes posareu en marxa.
  2. Un cop tingueu les campanyes escollides:
    1. Fer una primera aproximació al període en què s’executaran.
    2. Posar les dates de les reunions (prèvia i posterior).

Recomanem ser 100% realistes. Pot ser molt descoratjador planificar 12 campanyes i finalment només executar-ne 4. Siguem conservadors i si s’escau, sempre serem a temps d’ampliar les campanyes.

El calendari e-commerce 2018 per al mercat espanyol a revisar és:

  • Gener 1: Any Nou
  • Gener 5: Nit de Reis
  • Gener 6: Reis d’Orient
  • Gener 7: Inici Rebaixes
  • Febrer 14: Dia de Sant Valentí
  • Febrer 26: Carnestoltes
  • Febrer 28: Últim dia de les rebaixes d’hivern
  • Març 19: Dia del Pare
  • Març 21: Inici de la Primavera
  • Abril 9: Diumenge de Rams (Setmana Santa)
  • Abril 16: Diumenge de Pasqua
  • Abril 23: Diada de Catalunya / Sant Jordi / Dia del llibre i dels enamorats a Catalunya
  • Maig 7: Dia de la Mare
  • Juny 21: Revetlla de Sant Joan / Inici de l’estiu
  • Juliol 1: Inici de les Rebaixes d’estiu
  • Agost 31: Últim dia de les Rebaixes d’estiu
  • Setembre 1: Tornada a l’escola
  • Novembre 23: BlackFriday
  • Novembre 26: CyberMonday
  • Desembre 21: Inici de l’hivern
  • Desembre 24-25: Nadal
  • Desembre 26: Sant Esteve
  • Desembre 31: Cap d’Any

Fins aquí les nostres recomanacions per planificar les campanyes de marketing del teu e-commerce per al 2018. Queda clar que és imprescindible tenir un calendari per dur a terme cada acció concreta.

Si després de llegir el nostre article tens cap dubte, pots escriure’ns o deixar-nos un comentari.