En quantes ocasions com a cap d'un departament de màrqueting o de vendes t'has vist limitat a l'hora de realitzar les teves accions per no tenir una base de dades ben qualificada? Segmentar correctament és bàsic a l'hora de realitzar campanyes adequades i, per a fer-ho, és necessari que tot el conjunt de dades que recopila la teva empresa a través d'accions de prospecció, campanyes de màrqueting, formularis web, etc. estiguin ben treballades i ordenades.
Una bona base de dades és un tresor que et permetrà impactar de la forma correcta als teus contactes, i aquest fet ajudarà a que els teus esforços de màrqueting o vendes siguin més efectius. En definitiva, podem afirmar que una base de dades ben qualificada és un dels pilars que ajudarà a vendre més i, per tant, en fer créixer la teva empresa.
Imagina que has d'enviar un mailing per informar d'un nou servei a clients de l'empresa. Demanes les dades a l'equip comercial i t'envien un Excel amb alguns dels clients, però et diuen que en falten d'altres i te'ls escriuen en un e-mail perquè els afegeixis. Posteriorment et recomanen que ho revisis en el RP perquè no estan segurs que te'ls hagin passat tots... és a dir, al final passes més temps manipulant arxius, unint i comparant dades que treballant en el text de presentació del nou servei.
Per tant, un primer punt imprescindible per a posar ordre a tot el conjunt de dades és centralitzar-les en un únic repositori. En aquest cas és bàsic disposar d'un bon CRM, nosaltres et recomanem el CRM de HubSpot.
Disposar d'un bon CRM és un primer pas imprescindible però, aquí no acaba la feina, un cop el tens l'has de convertir en la font de la veritat. Això significa que en el CRM han de figurar-hi totes les dades dels teus contactes i que l'has d'utilitzar com a eina de treball en el dia a dia, deixant anotada la teva activitat amb ells. Tot el que saps i té un interés comercial ha de ser allà. El motiu és senzill, de què et serveix tenir moltes dades si aquestes no son fiables o son incompletes?.
Agafem l'exemple d'abans, imagina que has d'enviar a una base de clients que siguin del Regne Unit i que no tinguin contractat el "servei 2" ja que, és incompatible amb el nou servei del que els vols informar. Al fer la segmentació et surt de la següent manera (ho mostrem en gràfics per a que sigui més visual)
Al segmentar et surten una gran quantitat de contactes que no se sap si son clients, el mateix passa amb el país o amb el servei que tenen contractat. Es a dir, et trobes que molts contactes tenen propietats sense valor. Per si fos poc, alguns contactes tenen informat Barcelona com a país, cosa que també et fa dubtar de la integritat de les dades que sí disposen de valor.
I et ve al cap: I ara que faig? Com envio una campanya efectiva amb aquestes dades? No pateixis, al final del article, t'expliquem com pots donar la volta a aquesta situació.
Com et dèiem a l'inici, una base de dades ben qualificada és la que et permet segmentar de forma correcta, per tant, pensa en les segmentacions que et podrien ajudar en les teves accions i comença per ordenar aquestes propietats.
En aquest punt et donem un consell: Menys és més. Pensa que no és una qüestió de tenir moltes dades sinó, de tenir les correctes i tenir-les ben informades. En base a això nosaltres definim dos tipus de propietats:
I ara pots pensar, tot això ja ho sé, la teoria és fàcil, però tinc la base de dates feta un desastre, com la netejo i començo a qualificar-la?
Per a fer-ho els primers passos han de ser:
Un cop fet això, es poden anar creant situacions que t'ajudaran de mica en mica a què la base de dades sigui just com la necessites. Per exemple, es pot especificar l'obligatorietat d'omplir determinades propietats a l'hora de crear un contacte, assegurar-se que tots els formularis del web demanin aquella dada que necessites, crear workflows que ajudin a completar dades, personalitzar propietats com HubSpot Score, etc...
Si fas tot això pots arribar aquí, seguint l'exemple anterior:
Les reconeixes? Són les mateixes gràfiques d'abans però ja treballades i qualificades. Ara saps en quina etapa està ubicat cada contacte, quin servei té contractat, de quin país és, per tant pots seleccionar els clients del Regne Unit que no tenen el "servei 2" i fer el mailing que desitjaves. Això farà que com a mínim la teva campanya es pugui enfocar i segmentar molt millor i augmentarà les teves opcions d'èxit.
En aquest article t'hem mostrat el que és per nosaltres una base de dades qualificada. Tu que en penses? És aquesta mateixa idea la que tens? No dubtis en fer-nos arribar els teus comentaris, estarem encantats de llegir-te i parlar-ho amb tu.