En quantes ocasions a l'hora de crear un blog o una landing t'has preguntat si és millor crear un subdomini o una carpeta? Les dues opcions tenen punts forts i febles, per tant no hi ha una resposta correcta a la pregunta, tot i que, en algunes ocasions, sí que existeixen limitacions tècniques que ens decanten per defecte cap a la primera opció.
En aquest article et parlarem de com actuar davant d'una convivència que ens hem trobat en diverses ocasions amb diferents clients, la de Hubspot i Wordpress.
Primer de tot, t'explicarem de forma ràpida com estan estructurades aquestes adreces d'internet que estem molt acostumats a veure i utilitzar, però que no necessàriament sabem que signifiquen.
Si disseccionem aquest url veurem que la formen 6 parts i cada una d'elles és important
Tots coneixem el http (Hypertext Transfer Protocol) o el https (HTTP Strict Transport Security). Són els dos protocols més habituals. En aquest cas poca capacitat de decisió tenim, només si volem el segon cas (altament recomanable i avui en dia pràcticament imprescindible) o el primer, menys segur i amb el que ens podem trobar problemes amb diferents navegadors.
Aquest és l'objecte de l'article i te'n parlarem més avall, bàsicament és un domini de tercer nivell que depèn del domini principal. Se'n poden crear tants com sigui necessari sense cost.
És el domini principal, per entendre'ns, el que comprem. Acostuma a ser el nom de l'empresa sempre que sigui possible.
Acompanya el domini principal i n'hi ha de molts tipus, per exemple de països (.es, .uk. .fr, etc..) o d'altres tipus .net, .com, .edu, .org, etc... L'objectiu és posicionar el teu domini en un país o un tipus de servei, ajudant així a comunicar de forma més directa.
Hem d'entendre el domini principal com un gran repositori que conté tots els arxius de la pàgina web, en ella també hi poden haver subcarpetes que continguin altres pàgines i arxius. En un url aquestes capetes queden reflectides en aquest cinquè punt, són útils per ordenar el contingut.
És el contingut final, equivalent al nom de l'arxiu. En el cas dels CMS generalment es pot modificar lliurement aquest sector del domini, ja que té una gran importància en el SEO.
Una url pot contenir altres elements com variables, ancles, etc... però en aquest cas t'hem mencionat les parts més habituals i sobre les que pots treballar en posicionament.
Un cop presa la decisió de comprar un domini amb un tld determinat, el següent pas és escollir el subdomini. Per defecte quan parlem del web corporatiu sempre s'escull les 3 w, és el format més popular, posteriorment els continguts pengen de carpetes, creant una autoritat en la que el subdomini www ho controla tot. Però com hem dit a l'inici existeixen situacions que ens obliguen a crear altres subdominis, aquesta és la situació que ens trobem quan han de conviure una web feta en Wordpress i un blog fet en Hubspot. Què podem fer?
En aquest cas, la decisió és senzilla, hem de crear subdominis diferents, i que cada un ens encamini a un servidor. És a dir, tècnicament no és possible que, per exemple, www.digitalmakers.cat vagi a un servidor i www.digitalmakers.cat/blog vagi en un altre, cada subdomini pot tenir únicament una adreça. Per tant crear un blog.digitalmakers.cat ens permet salvar aquesta limitació tècnica i poder gestionar cada eina en cada servidor sense necessitat de comprar nous dominis.
Hubspot coneix aquesta casuística i dintre de la seva eina ja té un apartat per configurar de forma àgil els subdominis necessaris.
Habitualment et comentem la importància del SEO, i cada cop més, les empreses en són conscients. Per tant una pregunta que ens fan immediatament quan els expliquem aquesta situació és si els perjudicarà el posicionament.
Google tracta diferent els subdominis i les carpetes. En aquest cas les segones, arrosseguen el ranking que Google atorga al domini, mentre que les primeres les tracta com a webs independents. Per tant és lògic pensar que crear un subdomini et perjudicarà en posicionament, però no és del tot real, ja que com sempre diem, en SEO no hi ha blancs i negres.
Quan estàs creant un producte o servei amb identitat pròpia, com podries fer en una landing o al crear un blog, que Google ho tracti com una entitat independent del web és una bona opció, ja que pots centrar-te en posicionar aquest subdomini individualment, sense que els altres subdominis que tinguis et condicionin. Per exemple, imagina que estàs creant un blog, fas esforços per posicionar-lo, però a l'estar creat en una carpeta del domini principal sobre el que no has treballat el posicionament, tots els esforços seran envà. Un altre cas, estàs creant una landing d'un producte que té un pes secundari en el web principal, en aquest cas sent una carpeta el fet que tingui poca presència al web li restarà visibilitat als cercadors, mentre que un subdomini serà més senzill de posicionar.
Resumint:
En aquest article, hem volgut explicar-te de forma senzilla com funcionen els dominis i ens hem enfocat en un cas com el de convivència de Husbpot i Wordpress. Però hi ha altres situacions que poden requerir decisions d'aquest tipus, si teniu consultes sobre el ventall d'opcions que us ofereix un domini i quines decisions prendre, podeu contactar amb nosaltres i us ajudarem.