Blog DigitalMakers - Transformació Digital, Marketing Digital i Desenvolupament web

Màrqueting Manager: evolució històrica, funcions i objectius

Written by Oriol Quintana i Pasqual Flores | 10/01/2023 08:45:00

Històricament, sobretot en les companyies tradicionals, el Màrqueting Manager era una figura que podríem considerar com una espècie de “calaix de sastre” de les diferents necessitats internes que tenia l'empresa. Exemple d'això podrien ser les tasques de disseny gràfic, de programació de pàgines web, de gestió de les xarxes socials, de la part comunicativa o fins i tot de la creació de productes de marxandatge. En algunes empreses continua sent així, sense cap connexió amb el departament de vendes; mentre que en altres més professionalitzades, destaquen altres matisos en les tasques del seu dia a dia.

En l'actualitat, en empreses que tenen voluntat de creixement, la persona encarregada del màrqueting pot realitzar alguna de les tasques anteriorment esmentades o de similars, però el seu rol principal és el d'atreure els leads, l'interès de clients potencials, de trànsit en general. Aquest ha de ser mesurable, perquè al final un ha de justificar quants leads ha portat a la companyia durant un període de temps concret.

Des de la perspectiva de DigitalMakers observem que, a partir del moment en què la funció principal passa a ser l'atracció de leads, el plantejament ja es veu modificat respecte al que anteriorment es coneixia com un responsable de màrqueting. Un ha de definir quants leads necessita aconseguir en un any i, per a aconseguir la xifra marcada, té davant ell diferents eines a utilitzar. A més, és molt important mesurar quin retorn tenen aquestes accions emprades i aquestes es mesuren amb el número de leads que s'acaben obtenint.

Aquests leads, interès de la persona en els nostres productes o serveis, han de tenir relació amb el buyer persona, el tipus de client que realment l'empresa busca. Això és un problema habitual en moltes empreses: atreuen persones, però no les correctes. Així doncs, el departament de màrqueting té la principal funció d'atreure leads qualificats i al Màrqueting Manager se li mesurarà pel número de leads de qualitat que atreu i, sobretot, per aquells que acabin convertint-se definitivament en clients. En altres paraules, la ràtio de conversió d'aquests leads.

També és de summa importància saber quin és l'impacte econòmic definitiu que han tingut aquests leads que han acabat convertint-se en clients. Si som capaços de dir, per posar un exemple concret, que el 30% de les vendes tenen com a font directa algun mètode usat pel departament de màrqueting i definir l'impacte econòmic d'aquest és clau per a la presa de decisions futures. Quan això s'aconsegueix, la figura del Màrqueting Manager passa de ser un “calaix de sastre” a una part vital de la companyia amb impacte en el volum del negoci que genera l'empresa i part de la columna vertebral del creixement.



Tasques rutinàries del Màrqueting Manager

El dia a dia del Màrqueting Manager és la gestió dels diferents proveïdors que té: el programador web, el responsable del CRM, el gestor de les xarxes socials, el creador de contingut o el dissenyador gràfic; entre altres. Però el que fa especial aquestes relacions és que treballa constantment amb dades, amb dades de trànsit i de conversió. Això justifica la seva rutina i, gràcies al fet que està acostumat a treballar amb un gestor de relació amb els clients, pot treure diferents conclusions sobre els objectius.

Amb aquestes dades pot obtenir informacions valuoses de diversos tipus com el volum de negoci generat, determinar quin volum de negoci ha tingut com a primer contacte el departament de màrqueting, el percentatge d'atribucions o impactes del màrqueting en les vendes finals o conèixer la font que porta més negoci a la companyia. El CRM està registrant constantment informació i permet l'anàlisi de totes aquestes dades.

A més, des de DigitalMakers podem afirmar que la presència d'un CRM li ofereix al Màrqueting Manager una sèrie d'eines de productivitat. Si tradicionalment es treballava amb diverses eines alhora; Wordpress, per a la web; Mailchimp, per al mail; Hootsuite, per a les xarxes socials; ara tot queda centralitzat en una mateixa eina. La usabilitat està molt centralitzada i l'explotació de dades, a més de trobar-se en un únic lloc, està disponible en temps real.

Podem concloure que el Màrqueting Manager ha de tenir una estreta relació amb una altra figura clau dins d'una empresa, el Sales Manager. Ells dos són un tàndem: el responsable de màrqueting atreu els leads perquè el responsable de les vendes els acabi tancant i convertint en clients. Per al Sales Manager, el departament de màrqueting és una font de leads amb els quals acabarà parlant, reunint-se i tancant les vendes. I per al Màrqueting Manager, el departament de vendes serà qui acabi de donar forma als leads que li arribin i això permetrà mostrar l'impacte del màrqueting en el negoci. Són dos rols que han de treballar de manera molt alineada i, quan aquesta relació funciona, el creixement de l'empresa va a més, es facturen majors quantitats i la satisfacció i experiència del client és millor.

Amb aquest article hem volgut explicar-te les funcions i objectius d'un Màrqueting Manager i les dificultats en les quals es veu immers en el seu dia a dia. Com responsable de màrqueting, t'has sentit identificat?. Estarem encantats que comparteixis amb nosaltres les teves impressions.