Probablement una de les decisions més importants que has de prendre a l’hora d’iniciar el projecte de crear una nova pàgina web (o migrar-ne una d’existent) és escollir quin tipus de CMS utilitzar per desenvolupar-la. És fonamental comptar amb uns fonaments que responguin a les teves necessitats actuals i futures, ja que tot procés de creació o migració comporta feina (i diners). Fer-te les preguntes adequades, conèixer el mercat i decidir correctament et permetrà assentar una base sòlida sobre la qual construir una estratègia digital efectiva.
Des de DigitalMakers volem donar-te suport en aquesta etapa clau, per això hem preparat una sèrie d’articles que t’ajudaran a prendre decisions informades. Per començar, en aquest article t’expliquem què és un CMS i quins són els principals tipus que existeixen al mercat.
CMS són les sigles de "Content Management System", que en català significa "Sistema de gestió de continguts".
Bàsicament, és un programari que permet gestionar les publicacions d’un web o blog sense necessitat de coneixements de programació. Amb un CMS podràs modificar, publicar o eliminar continguts de la teva pàgina amb facilitat.
Els CMS es poden classificar de moltes maneres, per exemple, segons les necessitats que cobreixen: blogs (WordPress), wikis (Wikimedia), educació (Moodle), fòrums (phpBB), webs corporatives (Drupal, Joomla, HubSpot...), ecommerce (Shopify, Prestashop, WooCommerce)...
En aquest article els dividirem segons la propietat del programari, ja que aquest aspecte afecta directament la seguretat (en manejar bases de dades sensibles) i el cost. Per descomptat, també és fonamental el que et permeten fer tècnicament, però les tres categories que et presentem a continuació cobreixen les necessitats de la majoria de projectes.
Open Source significa "codi obert": el codi font està alliberat gratuïtament per al seu ús i modificació.
Pot semblar l’opció més atractiva si el cost és un factor clau. No obstant això, darrere d’aquest “gratuït” existeixen costos associats i certs riscos de seguretat si no es gestiona adequadament.
Exemples populars: WordPress, Drupal, Joomla, Prestashop o WooCommerce.
Un CMS propietari és desenvolupat per una empresa i es comercialitza amb llicència.
Exemples: Adobe Experience Manager, Kentico, Sitecore.
SaaS significa "Software as a Service (Programari com a Servei)": el programari i les dades estan allotjats al núvol i s’hi accedeix des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet.
És una variant dels CMS propietaris, però amb funcionament més flexible i accessible. Exemples: Squarespace, Wix, Shopify o HubSpot CMS. Encara que alguns associen SaaS a sistemes bàsics, existeixen solucions SaaS altament professionals i escalables.
En definitiva, l’elecció del CMS dependrà del tipus de projecte, el pressupost i els recursos tècnics disponibles. Per a empreses que busquen simplicitat, escalabilitat i eficiència sense complicacions tècniques, els CMS tipus SaaS —com HubSpot— representen una opció cada vegada més sòlida i estratègica per potenciar la seva presència digital.
Si tens dubtes o vols que aprofundim en algun CMS en particular, com sempre, no dubtis a escriure’ns. Estarem encantats d’ajudar-te.