Probablement una de les decisions més importants que has de prendre a l'hora d'iniciar el projecte de crear una nova pàgina web (o migrar-ne una d'existent), és decidir quin tipus de CMS escollir a l'hora de crear-la. És important tenir uns bons fonaments que responguin a les teves necessitats actuals i futures, ja que tot procés de creació o migració de web comporta feina (i diners). Fer-te les preguntes adequades, conèixer el mercat i decidir correctament et permetrà assentar una bona base sobre la qual fer créixer una bona estratègia digital.
Des de Digitalmakers et volem donar un cop de mà en aquesta etapa tan important, per això hem pensat en una sèrie d'articles que et puguin ajudar. Per començar, en aquest article t'expliquem què és un CMS i quins tipus principals existeixen en el mercat.
CMS, són les sigles de "Content Management System", que traduït al català seria "Sistema de gestió de continguts".
Bàsicament és el programari que permet gestionar les publicacions, en aquest cas especialment de pàgines web o blogs. És a dir, el sistema pel qual podràs modificar els continguts de la teva pàgina web, publicar-ne de nous, esborrar-ne de vells, etc. El més important de tot és que no requereix coneixement de codi de programació per dur a terme aquestes tasques.
Els CMS es poden classificar de moltes maneres, per exemple en funció de les necessitats que cobreixen; hi ha CMS especialitzats en blogs (com Wordpress), en wikis (com wikimedia), en educació (com Moodle), en fòrums (com phpBB), en webs (com Drupal, Joomla, Hubspot...), en ecommerce (com shopify), etc.
Però nosaltres en aquest primer article els dividirem bàsicament en funció de la propietat del software. Per què ho fem així? Molt senzill, perquè dos aspectes importants a l'hora d'escollir CMS han de ser la seguretat (no oblidem que darrere el CMS hi ha una bbdd i en molts casos amb dades sensibles) i el cost. Òbviament també és clau el què et permeten fer tècnicament, però en línies generals en les tres categories que et presentem a continuació, hi trobaràs algun sistema que s'ajusti a les necessitats del teu projecte.
Open Source, significa "codi obert", és a dir, que el codi font sobre el qual està programat el CMS ha sigut alliberat de forma gratuïta perquè en facis ús.
Això d'entrada et pot fer decidir de manera automàtica, sobretot quan el cost és un factor important pel pressupost del qual disposes.
Però has de tenir en compte que darrere d'aquest "gratuït" generalment hi ha una sèrie de costos associats i una pèrdua de seguretat si no els vols assumir.
Els casos més coneguts que es poden incloure en aquesta categoria són Wordpress, Drupal o Joomla, si parlem de eCommerce també podem afegir-hi Prestashop o Woocomerce (lligat a Wordpress).
Un CMS propietari és un gestor de contingut que ja ha sigut creat per una empresa, amb les seves pròpies característiques més o menys flexibles i el ven com un producte, a un preu determinat.
Alguns exemples d'aquest tipus de CMS són Adobe Experience Manager, Kentico, Sitecore.
Saas, són les sigles de "Software as a Service", bàsicament és un model de distribució de programari on el suport lògic i les dades s'allotgen en núvol, i s'accedeix via Internet des d'un client.
Per tant podríem dir que és un CMS propietari, però amb una idea de funcionament similar a la del Open Source. De fet, per exemple Wordpress, utilitza les dues modalitats. Hi ha moltes plataformes conegudes que utilitzen aquest model, algunes més senzilles i molt populars com Squarspace, Wix o Shopify i altres més professionals com Hubspot. El fet que els CMS SaaS més coneguts siguin els primers pot portar a pensar que són sistemes poc professionals, però en cap cas és així.
Com hem dit a l'inici la idea de l'article era donar-te una primera pinzellada de què és un CMS, de per què és important escollir l'adequat i mostrar-te alguns pros i contres de cada categoria.
Si tens dubtes, o vols que parlem d'algun CMS més específicament, com sempre et diem ens pots escriure i estarem encantats de contestar-te.