Concepte.
Entendre què és una empresa digital.
Definició.
En el món off-line podíem permetre’ns no definir-nos massa, anar una mica a tot, sense renunciar a res. En el món digital, hem de ser explícits amb qui som, què oferim i cap a on anem. Aquest punt el podrem treballar amb eines com visió, missió, business canvas, mapa d’empatia i mapa d’horitzons.
Compartir.
Aquest exercici d’autodefinició l’hem de compartir amb tothom de forma activa, començant pel nostre equip intern, cap a la comunitat de persones interessades en els nostres serveis o productes. Per compartir-ho, hem d’emprar totes les eines possibles al nostre abast, des de reunions o xerrades presencials, a webinars, web corporatiu, mailings, xarxes socials, etc. Sens dubte aquesta compartició ajudarà a fer un canvi cultural en el nostre equip humà i amb la nostra comunitat que ens alinearà a tots plegats amb el valor que aportem a la societat i amb els nostres objectius de negoci.
Mètode de treball.
Hem de ser àgils, i no en el sentit de lleugers i ràpids, que també, sinó en el sentit més sòlid de la metodologia àgil (per exemple scrum o similar). Treballar de forma iterativa, de menys a més, en constant feedback de la comunitat i de l’equip humà, contrastant així en tot moment si anem pel bon camí. Mesurant periòdicament amb les mètriques que haguem definit.
Ambició, aprenentatge, paciència, flexibilitat, implicació i confiança.
Aquests són els adjectius que a DigitalMakers, creiem que descriuen millor la cultura que ha d’imperar en un projecte de Transformació Digital.
Ambició, perquè en digital s’ha de pensar en gran, no en local, ni en petita escala. L’inversió que implica la digitalització d’una empresa només es justifica treballant en grans volums;
Aprenentatge, tot l’equip humà ha d’estar obert continuament a l’aprenentatge i a nous respectes;
Paciència, no ens hem de confirmar en caminar sense rumb i deixar passar els mesos, però tampoc hem de voler tot i per ahir;
Flexibilitat, hem de mantenir la ment flexible, per adaptar-nos a noves maneres d’entendre el negoci, a noves maneres de prendre decisions;
Implicació, la transformació digital d’una empresa no és quelcom que puguem subcontractar i oblidar-nos com si fos per exemple un servei de neteja, en el qual no esperem que ens preguntin si han de netejar sota les taules o quin producte utilitzar. En un procés de transformació digital la implicació de tot l’equip humà en matèria de temps i recursos, començant per la directiva, és absolutament essencial;
I per últim confiança, en un procés de transformació digital hem de crear un entorn segur on tots els implicats, proveïdors, interns, etc es sentin còmodes per prendre decisions i cometre errors, a la vegada que es treballa constantment cap a un objectiu concret, en un procés de millora iterativa.