Perquè necessito un manteniment web?

Pasqual Flores 12 de jul. 2017 7 minuts de lectura
Spread the love

Una pregunta recurrent a DigitalMakers, sempre és “Realment la meva web necessita un manteniment?

Habitualment qui ho pregunta, ho fa de forma incrèdula, donant a entendre que no hi veu cap necessitat. Al no veure-hi necessitat, segons qui sigui, ens acaba contractant un manteniment web fent un acte de fe, o en alguns casos fins i tot deixa el web sense manteniment.

A DigitalMakers, no ens agrada que passi cap de les dues situacions anteriors, el que perseguim és que el nostre client confiï en nosaltres, però perquè té la informació suficient per poder decidir.

Així doncs, l’objectiu d’aquest breu article és reflexionar al respecte, i obtenir una resposta objectiva basada en fets, i no en el que diuen per aquí o per allà.

Començarem pel final concloent que

SI, indiscutiblement una web SI necessita un manteniment. Una web és com un jardí de gespa, si el cuidem periòdicament farà goig on ens vindrà de gust estar-hi, si el descuidem acabarà ple de males herbes on ningú hi voldrà estar.

Per ilustrar aquesta frase tant concloent, permeteu-nos fer-ho simulant una entrevista amb un dels nostres clients habituals. En Joan té una gestoria i, per tant, el que ell ven són serveis per a empreses, per exemple, gestió de l’impost de societats, nòmines, IVA, etc i en el seu cas ell té claríssim que el seu client tipus (el gerent de la pime) no arribarà a la seva gestoria per contractar serveis via web, ell diu que la forma en que els seus clients arriben a la seva gestoria sempre és pel boca-orella.

Així doncs, ell ens pregunta:

El que comenteu en aquest article, aplica a totes les webs ?

Si, rotundament si, totes les webs necessiten un manteniment. És veritat que una botiga on-line (e-commerce) on la seva plataforma de venta única és la plataforma web, sempre necessitarà tenir un nivell d’afinament (tuning) molt més elevat i freqüent que una web com la de la teva gestoria, la qual ens estàs dient que únicament és per quan un client que ja ha contactat amb vosaltres, per recomanació d’un colega, vol obtenir més informació al respecte vostre, i, per tant, fa una consulta ràpida al vostre web per saber una mica més sobre vosaltres i acabar-se de decidir. Però tot i així, sempre necessitarà un manteniment. Perquè sens dubte tu voldràs que, quan aquest possible client consulti el web de la gestoria, tot estigui perfectament alineat i ubicat, tal i com ho varem deixar al finalitzar la construcció del mateix.

Però quan parleu de manteniment, a què us referiu exactament ?

Joan, el primer que has de saber és que una web no és un element monolític. És a dir, no és com una escultura esculpida sobre un únic bloc de pedra que, un cop finalitzada dintre de la seva bellesa, manté una simplicitat extrema, al tractar-se d’un element construït sobre un únic bloc.

Una web pot estar construïda sobre múltiples tecnologies i formes, però per entendre’ns i fent una simplificació, un cas típic d’una web corporativa com la de la teva gestoria està construïda sobre els següents elements:

  • Maquinari. És la màquina on el teu web i els elements que permeten servir-lo resideixen. Vindria a ser com l’ordinador des del qual treballes tu habitualment, però dissenyat específicament per estar engegat sense aturar-se 24×7, i sempre connectat a internet.
  • Sistema Operatiu. És la primera capa de software que el maquinari necessita per poder operar. Habitualment són sistemes operatius linux, etc però per entendre’ns seria com el windows del teu ordinador.
  • PHP. És un llenguatge de programació. Depèn de les tecnologies escollides per construir el teu web pot ser PHP o Java o Ruby on Rails, o molts altres, però un dels més habituals sens dubte és PHP.
  • MySQL. Es tracta de la base de dades sobre la que s’ha construït el web, aquesta és una de les més habituals, però n’hi ha moltes altres com Oracle, etc
  • Apache. Es tracta del servidor web, en altres paraules és el motor que serveix el teu web. És un motor ubicat sobre el maquinari, i sobre el sistema operatiu, i que és capaç de reaccionar davant d’una petició que rep quan un client que està consultant el vostre web des del seu ordinador via navegador web. Quan rep la petició, en funció de la programació realitzada sobre PHP, MySQL executarà una acció o un altre. En el cas present, anar a WordPress per servir la pàgina que el client està sol.licitant.
  •  WordPress. És un gestor de contingut web (un CMS, Content Management System), el qual ens permet d’una forma més o menys usable (és a dir, similar a si treballèsim amb un Microsoft Word) crear, editar o esborrar els continguts del nostre web. En altres paraules és una plataforma construida sobre PHP, MySQL, Apache, que té dos parts molt diferenciades Back-Office i FrontEnd. El BackOffice, és la part privada on gestionem els continguts i la part FrontEnd, és la part pública. Quan generem un nou contingut des del BackOffice, procedim a publicar-lo sobre la part FrontEnd, de forma que el fem accessible per als nostres actuals o futurs clients. Dintre del WordPress, pel cas que ens ocupa, a més tenim els següents elements rellevants:
    • Plugins. Són funcionalitats especifiques que el nostre web corporatiu requereix, però que no venen nativament o de base, amb el wordpress. Per exemple funcionalitats de multiidioma (plugin WPML), sliders una mica més potents (SliderRevolution), etc
    • Themes. És la base sobre el que es construeix l’aparença del web corporatiu.
  • HTML5, CSS3, Javascript. Finalment, quan un client des del seu ordinador accedeix al web corporatiu de la gestoria, el wordpress després de processar la petició, retorna un paquet de codi format HTML5, CSS3, Javascript, que el navegador (chrome, IE, etc) és capaç d’interpretar i, per tant, redendertizar l’aparença i contingut del web corporatiu de la gestoria a la seva pantalla.


Buff, m’esteu atalabalant amb tanta paraula tècnica. Si ho he entès bé, dieu que quan un client peticiona el web posant el domini, el servidor web respon gràcies a la resta d’elements. Però ho fa igual per un ordinador, tablet o smartphone ? i pels diferents navegadors ?

La resposta és SI, el servidor web gràcies a la resta d’elements comentats SI és capaç de donar resposta a les diferents peticions que li arriben independement del navegador o dispositiu des del qual se li faci.

De fet, aquesta és una molt bona pregunta Joan, perquè aquest és un dels fets que han complicat el desenvolupament web en els darrers anys.

Fent una revisió ràpida i simplificada d’una matriu base (dispositiu x navegador) tenim unes 17 combinacions, en que el web de la gestoria s’ha de poder renderitzar, donat que el nostre client pot ser que ho consulti des de qualsevol d’aquestes opcions.

matriu dispositius navegadors

I aquesta és una versió molt simplificada sense tenir en compte per exemple les versions dels navegadors.

D’acord, d’acord, però si finalment tot i el comentat, finalment decideixo no mantenir el web que passarà ?

Joan, pensa que en el moment que un web surt a explotació, es valida que tot l’ecosistema comentat (maquinari, sistema operatiu, php, mysql, apache, wordpress, theme, plugin, navegadors últimes versions, desktop, tablet, mobile) sigui capaç en el moment de la sortida a explotació de renderitzar correctament el web corporatiu.

Però com tots ja sabem TOTS i cada un els elements comentats reben actualitzacions fora del nostre control de forma periòdica. Tal i com ho fa, per posar un exemple proper, el Windows del teu ordinador, quan cada poques setmanes et diu “Actualitzant…”.

Per exemple, per comentar-ne uns pocs en el moment d’escriure aquest article:

  • WordPress. Va per la versió 4.8, i la última versió és tant sols de fa uns 20 dies. Si tens curiositat per saber les versions que s’han alliberat els últims anys i les dates en que s’han alliberat pots consultar https://codex.wordpress.org/WordPress_Versions
  • PHP. Va per la versió 7.1.6, i la última versió no fa encara 30 dies que va sortir. Si tens curiositat per saber les versions històriques de PHP i les dates en que s’han alliberat pots consultar http://php.net/releases/
  • Navegador Chrome. Va per la versió 61.0 i la última versió també és d’aproximadament un mes. Si tens curiositat pots consultar https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome_version_history a més en aquest cas, encara és més cridaner estar al dia, perquè les versions de fa un parell de mesos, es consideren discontinuades, és a dir ja ni tan sols reben suport.
  • Dispositius. No oblidem que els dispositius, amb els que accedim al web també apart del navegador i el sistema operatiu, canviant sovint de mides. Si tens curiositat https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_high-definition_smartphone_displays

Els efectes que el teu web es vagi desactualitzant són diversos i variats, és a dir, a mesura que cada un dels elements de l’ecosistema anomenat vagin quedant obsolets, s’aniran donant situacions anomales, algunes de les més habituals són:

  • En el desktop és veu correctament, però no se que passa que al mòbil les imatges queden caigudes
  • El formulari de contacte ha deixat de funcionar
  • El web tarda molt en carregar
  • M’han hackejat el web i m’han posat una imatge desagradable a la pàgina d’inici
  • La funcionalitat de calendari ha deixat de funcionar
  • Necessito introduir una nova entrada al blog però dona error
  • etc

D’acord, no en parlem més, ja veig que un manteniment web és clau per mantenir el web sempre disponible i estable, puc saber quines tasques feu exactament ?

Com ja deus anar endevinant, no és senzill seguir el ritme d’actualitzacions de tots els elements de l’ecosistema (maquinari, sistema operatiu, php, mysql, apache, wordpress, theme, plugin, navegadors últimes versions, desktop, tablet, mobile) i creiem que tampoc no ens hem de tornar boixos al respecte.

Des de DigitalMakers, el que fem amb els webs en manteniment és que un cop al mes fem una revisió completa, és a dir:

  • Naveguem pel web com si d’un visitant es tractés (des de diferents dispositius, amb les versions actuals dels navegadors), en el cas que hi hagi funcionalitats concretes (per exemple reserva d’una visita) les revisem explícitament, i si alguna de les proves realitzades dona error, una mala renderització o similar, procedim a resoldre-ho.
  • Revisem les versions de l’ecosistema i anem actualitzant aquelles més rellevants, i si escau les actualitzem.
  • Realitzem un backup, per en cas de desastre ser capaços de tornar a una versió recent.

Pot passar, que tot i tenir el manteniment contractat amb vosaltres, sorgeixi alguna incidència ?

Malauradament si, no existeix cap sistema 100% lliures d’incidències.

La tranquilitat ve de que al mantenir un ritme mensual d’actualizacions, estem a una distància d’un mes màxim de la última versió de qualsevol element de l’ecosistema, fet que minimitza molt les incidències, així mateix com simplifica la seva resolució en cas de succeïr.

Quan es realitzen aquestes actualitzacions, poden haver-hi afectacions de servei ?

Quan més actualitzat està tot plegat, les afectacions de servei també són molt menors. Tot i així, si en algun cas és necessari provocar una afectació de servei, sempre ho fem de forma coordinada amb el client per evitar al màxim les molèsties.

I si estic en una situació que el web es comporta de forma anòmala, i ara vull posar el web a punt, perquè el necessito per una fira a la que assistiré, però resulta que fa més d’un any que no l’he actualitzat, com puc procedir ?

En aquesta situació haurem d’estudiar el grau de desactualització del web i cada cas serà diferent. De totes maneres, per donar una idea al respecte, l’habitual és que entre 6 mesos i un any, probablement amb afectacions de servei, i dedicant una bossa d’hores a l’actualització de tot l’ecosistema sigui viable posar el web a punt.

Per sobre de l’any, habitualment, ja val la pena considerar fer un nou web.

Topics: Blog

Per a més contingut rellevant, no ho dubtis, subscriu-te ja al nostre newsletter o segueix-nos a la xarxa social que prefereixis.

Pasqual Flores
Soci a DigitalMakers.cat, expert Digital. Ha treballat en projectes Tecnològics i d’Internet durant els últims 20 anys. Executive Master in Digital Business per ESADE
Spread the love
Nueva llamada a la acción