Què és i com et pot ajudar l'analítica digital en l'estratègia de la teva empresa?

Oriol Escofet 13 de des. 2019 3 minuts de lectura
Spread the love

Probablement has sentit a parlar més d'una i de dues vegades de l'analítica digital i possiblement et sonen conceptes com dashboards, kpi's, mètriques, pàgines vistes, taxa de rebot, taxa de conversió, etc. En definitiva pot ser que el teu primer pensament quan et bé al cap analítica digital sigui un grapat de números, percentatges i gràfiques que et fan avorrir la idea de posar-t'hi només començar. En un article anterior vam mostrar-te quines eren les KPI’s bàsiques en màrqueting digital, en aquest article intentarem donar-te quatre pinzellades de què és l'analítica digital, per a què serveix i com et pot ajudar en l'estratègia de la teva empresa.

Analítica digital, la importància dels números

William Edwards Deming, un estadístic nord-americà va dir 

Nosaltres només confiem en Déu, tota la resta ha d'aportar dades

i és que els números, encara que en molts moments puguin semblar avorrits, són bàsics per a prendre bones decisions pel nostre negoci. Si les dades donen suport a la teva estratègia, serà molt més difícil de rebatre i tindrà moltes més opcions d'èxit.

Una manera de definir l'analítica digital seria com 

l'estudi de l'activitat que tenen les persones en els nostres entorns digitals, realitzat per poder entendre i millorar el nostre negoci en tots els seus aspectes

És a dir, analitzar com els usuaris interactuen amb el nostre web, app o xarxes socials, per a prendre decisions profitoses per l'empresa.

D'aquí podem deduir que tot i que òbviament hi ha números, no ens hem de posar el vestit de matemàtics a l'hora de treballar-hi, sinó que aquests només són un mitjà perquè puguem comprendre comportaments i interpretar-los, ajudant-nos així a definir una millor estratègia.

 

Definir objectius

Abans de començar a mirar números i prendre decisions, és imprescindible saber quin objectiu ens fixem, és a dir, què volem aconseguir. Els objectius han de seguir el que es coneix per la fórmula SMART, han de ser específics, mesurables, assolibles, rellevants i delimitats a un temps determinat. Per exemple, un objectiu del teu negoci pot ser assolir un nombre determinat de vendes en la teva tenda online en un mes, o aconseguir un nombre determinat de visites noves al teu web en dues setmanes. És important no fixar terminis de temps massa llargs perquè es puguin anar establint a curt termini punts de control que permeten anar pivotant o perfeccionant l'estratègia.

 

Mètriques i KPI's

Un cop definit l'objectiu, un error comú és començar a mirar totes les mètriques que ens aporta una aplicació determinada, per exemple Google Analytics. En aquest punt és important entendre que no és el mateix mètriques i KPI's. Mentre que el primer són "només" números que ens aporten informació, el segon són indicadors claus de rendiment, és a dir, són els números que realment ens ajudaran a veure si arribem als nostres objectius. Per tant, podem dir que tots els KPI's són mètriques, però no totes les mètriques són KPI's. En els exemples anteriors, el nombre de visitants, per exemple, són una mètrica, mentre que el nombre de conversions o el nombre de visitants nous, serien KPI's.

 

Què podem mesurar?

Peter Drucker, pare del management, va dir 

El que [no] es pot mesurar, [no] es pot millorar.

i el científic Galileo Galilei va dir 

Mesura el que es pot mesurar; i el que no, fes-ho mesurable.

Per tant, podríem dir que ho podem mesurar tot, però simplificant bàsicament podem parlar de dos tipus de mètriques, les quantitatives i les qualitatives.

Per diferenciar-les ràpidament, les dades quantitatives responen què fan els usuaris, mentre que les qualitatives responen el com i el perquè ho fan. Les primeres es poden obtenir controlant amb logs o fragments de codi de programació les interaccions dels usuaris, mentre que les segones mètriques es poden obtenir observant el seu comportament o fent enquestes o entrevistes on els preguntem el perquè fan les coses. Tant unes com les altres mètriques són imprescindibles per a traçar una bona estratègia.

 

Quin procés he de seguir?

A tall de resum, l'analítica digital t'ajudarà a prendre més i millors decisions, a definir una estratègia més encertada basada en els teus buyer persona, a entendre el seu comportament i conèixer les seves interaccions amb els entorns digitals de l'empresa. Per fer-ho, des de DigitalMakers et recomanem que segueixis aquests passos.

 

  1. Definir els objectius tenint en compte la fórmula SMART
  2. Seleccionar els KPI's adequats
  3. Obtenir dades, tant quantitatives com qualitatives
  4. Analitzar les dades
  5. Definir l'estratègia

 

Aquest article només ha estat un primer tast sobre analítica digital, t'animem que t'hi endinsis i ens preguntis tot el que necessitis saber, encara que d'entrada pugui semblar un món que fa mandra si no ets massa aficionat als números o a l'estadística, t'assegurem que quan se'n domina alguns conceptes bàsics, es pot convertir en addictiva.

 

Campanya #askdigitalmakers

 

I, si vols seguir estant al dia en nous articles de marketing per a responsables de màrqueting, subscriu-te per rebre la nostra newsletter setmanal.

Per a més contingut rellevant, no ho dubtis, subscriu-te ja al nostre newsletter o segueix-nos a la xarxa social que prefereixis.

Oriol Escofet
Graduat en Multimedia i Màster en experiència d'usuari, l'Oriol és un enamorat de tot el que fa referència al mon on-line, desde desenvolupar pàgines web a editar videos, passant per l'analítica i l'estratègia digital, pensant en l'usuari final per ajudar-lo a que aconsegueixi complir els seus objectius amb eficacia i eficiencia.
Spread the love
Nueva llamada a la acción