Què és i com et pot ajudar l’analítica digital en l’estratègia de la teva empresa?

Oriol Escofet 13 de des. 2019 3 minuts de lectura
Spread the love

Probablement hauràs sentit a parlar més d'una vegada i de dues sobre analítica digital i et sonaran conceptes com dashboards, KPI’s, mètriques, pàgines vistes, taxa de rebot, taxa de conversió, etc. En definitiva, potser el primer que et vingui al cap en pensar en analítica digital sigui un munt de números, percentatges i gràfics que t'avorreixen només d'imaginar-te posant-t'hi.

En un article anterior et vam mostrar quins són els KPI bàsics en màrqueting digital. En aquest intentarem donar-te quatre pinzellades sobre què és l’analítica digital, per a què serveix i com pot ajudar-te en l’estratègia de la teva empresa.

Analítica digital, la importància dels números

William Edwards Deming, estadístic estatunidenc, deia:

“Només confiem en Déu, la resta ha de proporcionar dades.”

I és que, encara que moltes vegades els números puguin semblar avorrits, són bàsics per prendre bones decisions en el nostre negoci. Si les dades donen suport a la teva estratègia, serà molt més difícil que te la rebatin i tindràs moltes més opcions d’èxit.

Què és l’analítica digital?

Podem definir l’analítica digital com:

L’estudi de l’activitat que tenen les persones en els nostres entorns digitals, realitzat per entendre i millorar el nostre negoci en tots els seus aspectes.

És a dir, analitzar com els usuaris interactuen amb la nostra web, app o xarxes socials per prendre decisions rendibles per a l’empresa.

D’aquí deduïm que, encara que hi hagi números, no cal vestir-se de matemàtic per treballar amb analítica. Els números són només un mitjà per comprendre comportaments i interpretar-los, ajudant-nos a definir una millor estratègia.

Definir objectius

Abans de començar a mirar números i prendre decisions, és imprescindible saber quin objectiu ens marquem, és a dir, què volem aconseguir. Els objectius han de seguir la fórmula SMART: ser específics, mesurables, assolibles, rellevants i delimitats en el temps.

Per exemple, un objectiu pot ser assolir un nombre determinat de vendes a la teva botiga online en un mes, o aconseguir un cert nombre de visites noves al teu web en dues setmanes. És important no posar terminis massa llargs per poder establir punts de control a curt termini que permetin ajustar l’estratègia.

Mètriques i KPI's

Un cop definit l’objectiu, un error comú és començar a mirar totes les mètriques que ens ofereix una eina com Google Analytics. Aquí cal diferenciar entre mètriques i KPI’s.

Les mètriques són “només” números que ens aporten informació, mentre que els KPI’s (indicadors clau de rendiment) són aquells números que realment ens ajuden a saber si estem assolint els objectius. Tots els KPI’s són mètriques, però no totes les mètriques són KPI’s.

Per exemple, el nombre de visitants és una mètrica, mentre que el nombre de conversions o de visitants nous serien KPI’s.

Què podem mesurar?

Peter Drucker, pare del management, deia:

“Allò que no es pot mesurar, no es pot millorar.”

I el científic Galileo Galilei afirmava:

Mesura el que es pot mesurar; i el que no, fes-ho mesurable.

Per tant, podríem dir que tot és mesurable, però simplificant, podem parlar de dos tipus de dades: quantitatives i qualitatives.

Les dades quantitatives responen a què fan els usuaris, mentre que les qualitatives expliquen com i per què ho fan. Els primers s’obtenen controlant, mitjançant logs o fragments de codi, les interaccions dels usuaris; els segons es recullen observant comportaments o realitzant enquestes i entrevistes per entendre motivacions. Ambdues són imprescindibles per traçar una bona estratègia.

Quin procés seguir?

En resum, l’analítica digital t’ajudarà a prendre més i millors decisions, a definir una estratègia més encertada basada en els teus buyer persona, a entendre el seu comportament i conèixer les seves interaccions amb els entorns digitals de l’empresa.

Des de DigitalMakers et recomanem seguir aquests passos:

  1. Definir els objectius tenint en compte la fórmula SMART
  2. Seleccionar els KPI's adequats
  3. Obtenir dades, tant quantitatives com qualitatives
  4. Analitzar les dades
  5. Definir l’estratègia

Aquest article només ha estat un primer acostament a l’analítica digital. T’animem a endinsar-t’hi i a preguntar-nos tot el que necessitis. Tot i que al principi pugui semblar un món complex si no t’agraden els números o l’estadística, t’assegurem que quan domines alguns conceptes bàsics pot tornar-se molt addictiva.

Campanya #askdigitalmakers

 

I si vols seguir al dia amb nous articles de màrqueting per a responsables de màrqueting, subscriu-te a la nostra newsletter setmanal.

Per a més contingut rellevant, no ho dubtis, subscriu-te ja al nostre newsletter o segueix-nos a la xarxa social que prefereixis.

Oriol Escofet
Graduat en Multimedia i Màster en experiència d'usuari, l'Oriol és un enamorat de tot el que fa referència al mon on-line, desde desenvolupar pàgines web a editar videos, passant per l'analítica i l'estratègia digital, pensant en l'usuari final per ajudar-lo a que aconsegueixi complir els seus objectius amb eficacia i eficiencia.
Spread the love