Mala notícia!
Ningú és capaç de transformar una empresa digitalment pel fet de llegir un blog!
Bona notícia!
Es pot aconseguir transformar una empresa digitalment, de manera sorprenentment radical, si hi posem una mica d’esforç diari, hi posem implicació i ens deixem acompanyar per una agència especialitzada!
Efectivament, la transformació digital d’una empresa demana pràctica i esforç. Però es tracta de l’aprenentatge més rellevant que una empresa de l’any 2018 pot portar a terme: el passaport cap a la supervivència, i probablement a l’avantatge competitiu.
A DigitalMakers hem identificat com a punts clau per la transformació digital de les PiMES, els següents punts:
Concepte.
Entendre què és una empresa digital.
Definició.
En el món off-line podíem permetre’ns no definir-nos massa, anar una mica a tot, sense renunciar a res. En el món digital, hem de ser explícits amb qui som, què oferim i cap a on anem. Aquest punt el podrem treballar amb eines com visió, missió, business canvas, mapa d’empatia i mapa d’horitzons.
Compartir.
Aquest exercici d’autodefinició l’hem de compartir amb tothom de forma activa, començant pel nostre equip intern, cap a la comunitat de persones interessades en els nostres serveis o productes. Per compartir-ho, hem d’emprar totes les eines possibles al nostre abast, des de reunions o xerrades presencials, a webinars, web corporatiu, mailings, xarxes socials, etc. Sens dubte aquesta compartició ajudarà a fer un canvi cultural en el nostre equip humà i amb la nostra comunitat que ens alinearà a tots plegats amb el valor que aportem a la societat i amb els nostres objectius de negoci.
Mètode de treball.
Hem de ser àgils, i no en el sentit de lleugers i ràpids, que també, sinó en el sentit més sòlid de la metodologia àgil (per exemple scrum o similar). Treballar de forma iterativa, de menys a més, en constant feedback de la comunitat i de l’equip humà, contrastant així en tot moment si anem pel bon camí. Mesurant periòdicament amb les mètriques que haguem definit.
Ambició, aprenentatge, paciència, flexibilitat, implicació i confiança.
Aquests són els adjectius que a DigitalMakers, creiem que descriuen millor la cultura que ha d’imperar en un projecte de Transformació Digital.
Ambició, perquè en digital s’ha de pensar en gran, no en local, ni en petita escala. L’inversió que implica la digitalització d’una empresa només es justifica treballant en grans volums;
Aprenentatge, tot l’equip humà ha d’estar obert continuament a l’aprenentatge i a nous respectes;
Paciència, no ens hem de confirmar en caminar sense rumb i deixar passar els mesos, però tampoc hem de voler tot i per ahir;
Flexibilitat, hem de mantenir la ment flexible, per adaptar-nos a noves maneres d’entendre el negoci, a noves maneres de prendre decisions;
Implicació, la transformació digital d’una empresa no és quelcom que puguem subcontractar i oblidar-nos com si fos per exemple un servei de neteja, en el qual no esperem que ens preguntin si han de netejar sota les taules o quin producte utilitzar. En un procés de transformació digital la implicació de tot l’equip humà en matèria de temps i recursos, començant per la directiva, és absolutament essencial;
I per últim confiança, en un procés de transformació digital hem de crear un entorn segur on tots els implicats, proveïdors, interns, etc es sentin còmodes per prendre decisions i cometre errors, a la vegada que es treballa constantment cap a un objectiu concret, en un procés de millora iterativa.
Amb el guiatge adequat, tal i com oferim a DigitalMakers, tota empresa pot assolir i superar un procés de transformació digital.
A DigitalMakers som coneixedors dels obstacles habituals que es troben les PiMES en processos de transformació digital.
Un cop haguem arrencat un procés de millora continua, sens dubte, veurem com la capacitat digital de l’empresa creix. Com al gimnàs, l’empresa guanyarà força i flexibilitat, potència i energia!
Tal com diria un entrenador personal de fitness:
Posem-nos les piles! Aquí comença el nostre millor estat de forma digital.
Nota- Part del text d’aquest article ha estat extret del llibre “No hi ha res tan terrible” de Rafael Santandreu, on l’autor planteja un procés similar alhora d’afrontar un canvi en l’estat emocional de les persones.