Quin tipus de CMS escollir per la meva empresa? Open source, Propietari, SaaS?

Oriol Escofet 05 de juny 2020 4 minuts de lectura
Spread the love

Probablement una de les decisions més importants que has de prendre a l'hora d'iniciar el projecte de crear una nova pàgina web (o migrar-ne una d'existent), és decidir quin tipus de CMS escollir a l'hora de crear-la. És important tenir uns bons fonaments que responguin a les teves necessitats actuals i futures, ja que tot procés de creació o migració de web comporta feina (i diners). Fer-te les preguntes adequades, conèixer el mercat i decidir correctament et permetrà assentar una bona base sobre la qual fer créixer una bona estratègia digital.

 

Agendar una consultoria gratuïta

 

Des de Digitalmakers et volem donar un cop de mà en aquesta etapa tan important, per això hem pensat en una sèrie d'articles que et puguin ajudar. Per començar, en aquest article t'expliquem què és un CMS i quins tipus principals existeixen en el mercat.

 

Què significa CMS?

CMS, són les sigles de "Content Management System", que traduït al català seria "Sistema de gestió de continguts".

Bàsicament és el programari que permet gestionar les publicacions, en aquest cas especialment de pàgines web o blogs. És a dir, el sistema pel qual podràs modificar els continguts de la teva pàgina web, publicar-ne de nous, esborrar-ne de vells, etc. El més important de tot és que no requereix coneixement de codi de programació per dur a terme aquestes tasques.

Els CMS es poden classificar de moltes maneres, per exemple en funció de les necessitats que cobreixen; hi ha CMS especialitzats en blogs (com Wordpress), en wikis (com wikimedia), en educació (com Moodle), en fòrums (com phpBB), en webs (com Drupal, Joomla, Hubspot...), en ecommerce (com shopify), etc.

Però nosaltres en aquest primer article els dividirem bàsicament en funció de la propietat del software. Per què ho fem així? Molt senzill, perquè dos aspectes importants a l'hora d'escollir CMS han de ser la seguretat (no oblidem que darrere el CMS hi ha una bbdd i en molts casos amb dades sensibles) i el cost. Òbviament també és clau el què et permeten fer tècnicament, però en línies generals en les tres categories que et presentem a continuació, hi trobaràs algun sistema que s'ajusti a les necessitats del teu projecte.

 

CMS Open Source

Open Source, significa "codi obert", és a dir, que el codi font sobre el qual està programat el CMS ha sigut alliberat de forma gratuïta perquè en facis ús.

Això d'entrada et pot fer decidir de manera automàtica, sobretot quan el cost és un factor important pel pressupost del qual disposes.

Però has de tenir en compte que darrere d'aquest "gratuït" generalment hi ha una sèrie de costos associats i una pèrdua de seguretat si no els vols assumir.

Els casos més coneguts que es poden incloure en aquesta categoria són Wordpress, Drupal o Joomla, si parlem de eCommerce també podem afegir-hi Prestashop o Woocomerce (lligat a Wordpress).

 

A favor

ok El CMS és gratuït, per tant no cal pagar llicències.


ok En general hi ha una comunitat darrera de cada CMS que crea plugins, templates, constructors de pàgines, etc. Que et permeten cobrir una bona part de les necessitats que et puguin sorgir. Compte, molts d'aquests plugins o templates, són de pagament.

ok La popularitat d'alguns d'aquests CMS fa que sigui fàcil trobar-ne manuals de funcionament o fòrums que t'ajuden a resoldre dubtes o necessitats.

 

En contra

KO Aquests sistemes generalment porten costos associats, requereixen que contractis un servidor, que facis la instal·lació del CMS, que hi portis el manteniment, les actualitzacions, els backups, etc. En aquest article t’expliquem la importancia del manteniment web.

KO Els CMS Open Source poden tenir problemes de seguretat, en molts casos els plugins no estan prou ben verificats, poden embrutar la base de dades i generar forats, cal anar amb compte i sempre tenim ben actualitzada la web.


KO El CMS de base, està preparat per gent que no té grans coneixements tècnics. Però si la teva pàgina té requeriments més específics, requereix coneixements tècnics per a poder dur-los a terme.


Campanya #askdigitalmakers

 

CMS Propietaris

Un CMS propietari és un gestor de contingut que ja ha sigut creat per una empresa, amb les seves pròpies característiques més o menys flexibles i el ven com un producte, a un preu determinat.

Alguns exemples d'aquest tipus de CMS són Adobe Experience Manager, Kentico, Sitecore.

 

A favor

ok El fet de ser un producte tancat fa que generalment la seguretat, l'estabilitat de la base de dades i el manteniment tècnic siguin millors. Es treballa amb entorns controlats, on és més fàcil preveure problemes.

ok En cas que el proveïdor sigui especialista en el teu sector, el CMS probablement estarà ja pensat i treballat per satisfer totes les necessitats que et puguin sorgir.

ok No t'hauràs de preocupar d'instal·lacions, ni actualitzacions de plataforma i servidor, ja que el mateix proveïdor se n'encarrega

 

En contra

KO Acostumen a ser cars, tant el cost de llicència, com el de desenvolupament.

KO Hi ha menys proveïdors que puguin desenvolupar l'eina i no acostuma a haver-hi una comunitat darrera que faci desenvolupaments independents.

 

CMS SaaS

Saas, són les sigles de "Software as a Service", bàsicament és un model de distribució de programari on el suport lògic i les dades s'allotgen en núvol, i s'accedeix via Internet des d'un client.

Per tant podríem dir que és un CMS propietari, però amb una idea de funcionament similar a la del Open Source. De fet, per exemple Wordpress, utilitza les dues modalitats. Hi ha moltes plataformes conegudes que utilitzen aquest model, algunes més senzilles i molt populars com Squarspace, Wix o Shopify i altres més professionals com Hubspot. El fet que els CMS SaaS més coneguts siguin els primers pot portar a pensar que són sistemes poc professionals, però en cap cas és així.

 

A favor

ok El fet de treballar amb un SaaS, fa que no t'hagis de preocupar d'instal·lacions, servidors, etc. el CMS "és una web" a la que et pots connectar des de qualsevol lloc i el proveïdor s'encarrega de la gestió del servidor, el manteniment, backups, actualitzacions.

ok Són CMS que es tracten com a productes tancats pensant amb les teves necessitats. Cal escollir bé el CMS per tal de veure que compleixi els teus requeriments.


ok Acostumen a tenir un us senzill i donar un resultat professional.


ok Malgrat que en alguns casos per a poder treure'n un bon rendiment cal pagar paquets premium, acostumen a sortir més econòmics que un software open source i molt més que un software propietari.

ok Malgrat no ser software lliure, acostumen a tenir comunitats darrere que et poden ajudar en els desenvolupaments i la gestió dels continguts.


ok Hi ha Saas, com el de Hubspot que permeten integrar al CMS amb altres eines imprescindibles per la teva empresa com el CRM. Et deixem un article d’un cas d’éxit de migració de Wordpress a Hubspot.


ok La posada en funcionament és immediata.

 

En contra

KO En molts casos estan pensats per petits negocis o webs senzilles, al voler fer coses més complexes comporta pagar paquets premium.


KO Al no tenir el control del software, es podria arribar a produir sobretot en cas de plataformes gratuïtes, una pèrdua del web en cas que el proveïdor deixes d'existir.


KO Requereix una bona connexió a internet, tot funciona on-line i sense ella pot ser complicat treballar-hi.

 

Com hem dit a l'inici la idea de l'article era donar-te una primera pinzellada de què és un CMS, de per què és important escollir l'adequat i mostrar-te alguns pros i contres de cada categoria.

Si tens dubtes, o vols que parlem d'algun CMS més específicament, com sempre et diem ens pots escriure i estarem encantats de contestar-te.

Per a més contingut rellevant, no ho dubtis, subscriu-te ja al nostre newsletter o segueix-nos a la xarxa social que prefereixis.

Oriol Escofet
Graduat en Multimedia i Màster en experiència d'usuari, l'Oriol és un enamorat de tot el que fa referència al mon on-line, desde desenvolupar pàgines web a editar videos, passant per l'analítica i l'estratègia digital, pensant en l'usuari final per ajudar-lo a que aconsegueixi complir els seus objectius amb eficacia i eficiencia.
Spread the love
Nueva llamada a la acción